Wat is goed debiteurenbeheer?

Bedrijven vallen en staan bij goed debiteurenbeheer. Dit betreft betalingen en dus inkomen. Als dit niet goed gebeurt kom je geld tekort voor diensten die waarschijnlijk al geleverd zijn. Het is vanzelfsprekend dat dit niet gezond is voor een bedrijf en het kan in de meest ernstige gevallen een faillissement betekenen. Hoe kan je zorgen dat dit proces goed verloopt?

Het eerste contact

Het proces begint al bij het eerste contact met de klant. Jij hebt dan de kans om te beslissen met wie zaken gaat doen. Je kunt voordat je een beslissing maakt de kredietwaardigheid van de klant opvragen zodat je kan zien of ze financieel wel gezond zijn. Ook kan je recensies lezen die over hen geschreven zijn en onderzoek doen naar het management. LinkedIn en andere professionele sociale media kunnen hier een uitkomst zijn. Als je zeker bent dat ze aan jouw eisen voldoen kan je overgaan tot zakendoen.

Facturatie

Als je het de klant zo makkelijk mogelijk maakt om te betalen dan krijg je ook sneller en meer betalingen binnen. Online betalingsmethoden moeten een zo groot mogelijk bereik hebben zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken. Je factuur (digitaal of op papier) hoort duidelijk en professioneel te zijn en moet tijdig worden verstuurd.

Proces voor wanbetalers

Er zijn altijd klanten die niet genoeg of te laat betalen. Als jij een duidelijke factuur gestuurd hebt en de mogelijkheid gegeven hebt te betalen, dan ligt dat meestal aan de klant zelf. Soms is er sprake van een misverstand en krijg je na een navraag alsnog je geld. Maar in de gevallen dat dit niet zo is, is het belangrijk dat je een waterdicht proces hebt waarmee je deze wanbetalers achtervolgt. Dit kan je zelf doen, of je kunt het uitbesteden. Hoe dan ook, met een goed debiteurenbeheer zou het aantal van deze gevallen minimaal moeten zijn.